Panduan Filem: Riviu filem X-Men: Days Of Future Past

MERENTAS zon masa untuk kembali ke tahun 1973, X-Men: Days Of Future Past membawa penonton untuk mengubah semula sejarah manusia mutasi yang telah ramai terbunuh akibat perang sesama spesies dan manusia normal.

Selepas X-Men: The Last Stand (2006) dan X-Men: First Class (2011), filem sekuel kali ini lebih banyak menjadikan karakter Raven Darkhölme atau Mystique sebagai subjek utama.

Akibat tindakan Mystique (Jennifer Lawrence) yang telah membunuh seorang saintis bernama Bolivar Trask (Peter Dinklage) pada masa silam, penciptaan robot Sentinel yang boleh menyerupai mutan tercetus.
Untuk mengelakkan kejadian yang telah mengorbankan spesies mutan pada tahun 2023, Profesor Charles Xavier/Profesor X (James McAvoy) nekad kembali ke tahun 1973 untuk menghalang Mystique daripada bertindak sedemikian.

Bagaimanapun, fizikal dan keupayaan Profesor X tidak membenarkan dia melakukan prosedur terbabit, sebaliknya diserahkan kepada Wolverine (Hugh Jackman) untuk menyempurnakannya.

Wolverine yang dibantu oleh kuasa daripada Kitty Pryde/Shadowcat (Ellen Page) berjaya kembali ke era perang antara Vietnam dan Amerika Syarikat dan harus bertemu dengan Profesor X kemudian memujuk beliau untuk menghentikan niat Mystique.

Demi menjayakan misi itu juga, Wolverine perlu mendapatkan bantuan daripada Erik Lehnsherr/Magneto (Michael Fassbender) yang dipenjarakan kerana membunuh Presiden Amerika Syarikat, John F. Kennedy, 10 tahun sebelum 1973.

Dalam pada misi Mystique untuk membunuh Boliver Trask, saintis tersebut juga sedang memburu mutan yang boleh mengubah bentuk fizikal itu untuk kajian lebih lanjut dalam pembangunan projek Sentinel.

Andai Mystique berjaya membunuh Boliver Trask, maka kajian terhadap asid deoksiribonukleik (DNA) mutan itu akan diaplikasikan kepada Sentinel dan kesannya terjadi seperti tahun 2023.

Dalam beberapa siri pertempuran pada tahun 2013, filem kali ini memperkenalkan beberapa karakter baharu, antaranya Blink (Fan Bing Bing), Bishop (Omar Sy), Quicksilver (Evan Peters) dan Warpath (Booboo Stewart).
Perjalanan plot filem itu dalam beberapa babak dilihat berkecamuk apabila ada antara beberapa babak berbolak-balik kadar waktu semasa (2023) dan tahun 1973.

Tidak dinafikan penonton mudah jemu apabila karakter Wolverine dan Mystique terlampau banyak mengisi plot cerita dan mengetepikan aksi karakter lain yang tidak kurang menariknya.

Apa-apa pun, X-Men: Days Of Future Past masih sarat elemen kekaguman dan penggunaan teknologi kesan visual khas yang luar biasa dalam pembikinan filem.

Masih menghiburkan dan harus diakui Brian Singer berjaya menghidangkan satu sajian terbaik yang dihimpunkan daripada dua naskhah X-Men terdahulu

0 comments:

Post a Comment