Panduan Filem: Riviu filem Godzilla 2014

Lebih sedekad lalu, jenama Godzilla memberi impak hebat tetapi pengarah dan pasukan produksi gagal menggarapnya lebih serius pada 1998.

Kini muncul Godzilla versi 2014 yang diharap dapat menebus kegagalan lalu. Versi baru kali ini bermula dengan pengenalan kepada siri gegaran misteri di pusat nuklear Jepun pada 1999 yang mengorbankan isteri saintis, Dr Joe Brody.

Lima belas tahun selepas itu, penonton diperkenalkan dengan watak anaknya Ford, pakar pemusnah bom yang mempunyai isteri dan anak lelaki.

Kemudian Ford dapat tahu bapanya ditangkap lantas Ford terpaksa terbang ke Jepun membantu ayahnya. Malangnya, Ford juga terperangkap dalam konspirasi kerajaan membabitkan kewujudan raksasa digelar Godzilla.

Jika anda mengharapkan aksi-nya seperti pertarungan dahsyat antara robot dan raksasa dalam filem Pasific Rim, anda salah. Pe-ngarah, Gareth Edwards menyeimbangkan kekuatan raksasa Godzilla dan usaha dilakukan manusia bagi mengatasi masalah dunia itu sungguh halus dan menarik perhatian.

Godzilla versi Edwards tidak ditonjolkan sepenuhnya dan hanya ‘sipi-sipi’, sama seperti karya asal Godzilla dalam bentuk hitam putih pada 1954.

Raksasa tidak ditunjukkan sepenuhnya tetapi debaran, ketakutan, keterujaan dan momen menarik itu diberi perhatian sepenuhnya.

Godzilla kali ini dikayakan de-ngan imej seni visual menarik dan ia memberi paparan yang jarang dilihat pada imej raksasa ciptaan abad ini.

Fizikal Godzilla versi ini lebih seram dan menakutkan berbanding Godzilla versi 1998 (lebih kepada klon dinosaur T-Rex berbanding raksasa sebenar) atau raksasa Kaiju versi Pasific Rim. Ditambah dengan sistem bunyi hebat di pawagam terpilih, Godzilla kali ini memang dahsyat!

Malangnya dari segi lakonan, barisan pelakon hebat seperti Ken Watanabe, Sally Hawkins, David Strathairn dan Juliette Binoche tidak diberi ruang luas untuk memberi lakonan padu.

Walaupun sekadar pelakon sokongan, pelakon baru seperti Aaron Taylor-Johnson dan Elizabeth Olsen juga tidak menonjolkan keserasian menarik.

Apa sekalipun, itu bukan isu besar bagi filem yang memang dinanti-nantikan peminat Godzilla! Yang penting, penonton Godzilla 1998 atau 1954 pasti puas hati dengan Godzilla kali ini.

0 comments:

Post a Comment