Panduan Suami Isteri: Kenal Pasti Titik Ghairah

Penting bagi seorang lelaki mengetahui ‘titik’ yang mampu membangkitkan keghairahan wanita bagi mengelak kerap ‘tewas’ ketika berasmara, seterusnya menimbulkan masalah dalam rumah tangga.

Perlu diingat, wanita juga ada naluri, nafsu syahwat dan perasaan ghairah. Apabila dalam keadaan ghairah dan sedia melakukan hubungan seks, anggota seksualnya terangsang.

Pada masa ini, banyak darah masuk ke saluran anggota sulitnya, sekali gus membuatkannya bergelora dan sedia menerima kemasukan alat kelamin pasangan.

Jika dalam keadaan sedia dan mendapat rangsangan berterusan, dia mencapai kemuncak rangsangan iaitu orgasma. Ketika itu dia rasa terapung dalam suasana ghairah.

Seorang wanita boleh beberapa kali mencapai orgasma jika masih berhajatkannya sebelum berasa ­letih. Ketika mencapai ‘kemuncak’, kulit muka dan payu daranya kelihatan kemerah-merahan dan peluh menitis keluar, seterusnya masuk ke fasa resolusi atau kelegaan.

Kebanyakan wanita mudah mencapai kemuncak klitoris berbanding kemuncak faraj, terutama jika pasangan tidak mampu bertahan lama.

Kadangkala menggunakan jari atau mulut dapat mencetuskan kemuncak klitoris. Jika jari ­digunakan ke langit faraj iaitu antara tiga hingga empat sentimeter dari pembukaan faraj di bahagian dikenali sebagai ‘G-Spot’, kemuncak faraj boleh berlaku.

Apabila kenal pasti proses kemuncaknya, mudah bagi wanita menghayatinya pada masa lain. Pada masa sama, dia perlu memainkan fungsi mencapai kemuncak dengan memberi panduan kepada pasangannya mengenai tempat dan cara dia mahu anggota seksualnya dirangsang.

Ini penting jika pasangan cepat klimaks. Dia boleh mencadangkan pasangan merangsangnya dulu dan ketika dia sampai ke ‘pintu’ kemuncak, seks penetratif dilakukan.

Posisi tertentu memberi kemuncak lebih mudah, terutama jika wanita di atas. Dalam posisi itu dia melakukan dayungan dan gerakan itu mudah mencetuskan kemuncak.

Sumber

Panduan Puasa: Kaedah Solat Terawih Bersendirian

Soalan; saya ada dua soalan;
1 ) Bagaimana nak buat solat taraweh bersendirian?
2 ) Adakah selawat selepas setiap 2 rakaat solat taraweh itu perlu dan macamana kalau tidak buat dan cara melakukanya (tidak berselawat)

Jawapan;

1. Solat terawih sama seperti solat-solat sunat yang lain yang biasa kita lakukan, iaitu ditunaikan dua-dua rakaat dengan bermula dari takbir dan diakhiri dengan memberi salam.

Ketika hendak solat, niatkan di dalam hati untuk mengerjakan solat terawih atau qiyam Ramadhan, kemudian lakukan solat sebagaimana biasa.

Bacaan-bacaan di dalam solat juga sebagaimana yang biasa dibaca dalam solat-solat yang lain.

Kesimpulannya, yang berbeza dalam solat terawih ini ialah niatnya sahaja. Adapun rukun-rukun dan sunat-sunat di dalam solat, ia sama seperti dalam solat-solat yang lain. Oleh kerana solat terawih dilakukan dua-dua rakaat, maka setiap dua rakaat hendaklah memberi salam dan kemudian bangun mengerjakan lagi dua rakaat hinggalah sempurna bilangan rakaat yang dikehendaki (lapan, dua puluh atau sebagainya).

2. Adapun berselawat selepas setiap dua rakaat, ia tidaklah wajib dan tidak mencacatkan solat terawih jika tidak melakukannya.

Amalan berselawat itu hanya dilakukan sebagai selingan antara dua-dua rakaat solat untuk memberi kerehatan sesuai dengan nama solat itu “Solat Terawih”. Ia bukanlah sabit dari amalan Nabi s.a.w. secara khusus.

Jika kita tidak berselawat, kita boleh menggantinya dengan ibadah-ibadah yang lain seperti berzikir, berdoa, membaca al-Quran, bertazkirah dan sebagainya. Dan harus juga kita meneruskan solat tanpa menyelanginya dengan sebarang ibadah yang lain.

Untuk mendapatkan maklumat yang lebih lengkap tentang solat terawih, sila baca di blog Laman Fiqh Anda (http://fiqh-am.blogspot.com/).

Wallahu a’lam.

Sumber: USTAZ AHMAD ADNAN FADZIL

Panduan Puasa: Perkara membatalkan dan tidak membatalkan ibadat puasa

Tujuh perkara yang membatalkan puasa, seperti berikut:

1. Jimak (persetubuhan)
2. Onani
3. Makan dan minum
4. Apa-apa yang dianggap sama dengan makan dan minum
5. Mengeluarkan darah seperti berbekam dan sepertinya
6. Muntah dengan sengaja
7. Haid dan Nifas

Perkara pertama yang membatalkan puasa ialah: persetubuhan.

Ini adalah perkara yang paling besar dan paling berdosa antara perkara-perkara yang membatalkan puasa. Barangsiapa yang bersetubuh pada siang hari di bulan Ramadan dengan sengaja dan dengan kehendak dia sendiri, di mana dua kemaluan bertemu dan hujung kemaluan lelaki memasuki antara dua tempat masuk, telah membatalkan puasanya, sama ada dia mengeluarkan air mania tau tidak. Wajib baginya bertaubat, sempurnakan hari tersebut (i.e. tidak makan dan minum sehinggalah terbenam matahari), ganti puasa tersebut dan membayar denda.

Buktinya adalah sebuah hadis daripada Abu Hurayrah radiyallahu anhu berkata: Seorang lelaki datang kepada Rasulullah salla Allah alaihi wa sallama dan berkata, “Binasalah aku, wahai Rasulullah!” Baginda berkata, “Kenapa kamu akan binasa?” Beliau menjawab, “Aku telah bersetubuh dengan isteriku (di siang hari) dalam Ramadan.” Baginda berkata, “Apakah kamu mampu membebaskan seorang hamba?” Beliau menjawab, “Tidak.” Baginda berkata, “Apakah kamu mampu berpuasa dua bulan berturut-turut?” Beliau menjawab, “Tidak.” Baginda berkata, “Apakah kamu mampu memberi makan kepada enam puluh orang miskin?” Beliau menjawab, “Tidak.”…. HR al-Bukhari 1936; Muslim 1111.

Tiada denda bagi pembatal-pembatal puasa melainkan bersetubuh.

Perkara kedua daripada perkara-perkara yang membatalkan puasa adalah onani.

Ini bermakna mengeluarkan air mani atau klimaks dengan menggunakan tangan etc.

Dalil bahawa onani adalah daripada salah satu perkara yang membatalkan puasa adalah firman Allah dalam hadis Qudsi di mana Dia berkata mengenai orang yang berpuasa: “Dia meninggalkan makan dan minum dan syahwatnya demiKu.” HR al-Bukhari 1894; Muslim 1151. Onani berada di bawah syahwat di mana seorang yang berpuasa berlepas diri daripadanya.

Barangsiapa yang beronani di siang hari dalam bulan Ramadan wajib bertaubat kepada Allah dan menahan diri daripada makan dan minum sepanjang hari, dan perlu menggantikan puasa tersebut pada hari lain.

Jikalau dia mula beronani dan berhenti sebelum terkeluarnya air mani, perlunya dia bertaubat, tetapi puasanya tetap sah dan dia tidak perlu menggantikannya kerana dia tidak mengeluarkan air mani.
Seorang yang berpuasa sepatutnya menjauhkan dirinya daripada segala yang akan menaikkan syahwatnya dan menjauhkan dirinya daripada fikiran-fikiran yang buruk. Mengenai terkeluarnya air madzi, pandangan yang paling tepat adalah ia tidak membatalkan puasa.

Perkara ketiga yang membatalkan puasa adalah makan dan minum.

Ini merujuk kepada makanan dan minuman yang memasuki perut melalui mulut. Apa-apa yang memasuki perut melalui hidung, ini adalah seperti makan dan minum. Maka, Rasulullah salla Allah alaihi wa sallama berkata: “Masukkanlah air ke dalam hidung sedalam-dalamnya kecuali tatkala kamu sedang berpuasa.” HR al-Tirmidhi, 788.

Jikalau air masuk ke dalam perut melalui hidung tidak membatalkan puasa, pasti Rasulullah salla Allah alaihi wa sallama tidak akan memberitahu mengenai orang yang sedang berpuasa untuk tidak memasukkan air ke dalam hidung sedalam-dalamnya.

Perkara keempat daripada perkara yang membatalkan puasa adalah apa-apa yang dianggap di bawah perkara yang sama seperti makan dan minum.

Ini termasuk dua perkara:

1. Pemindahan darah kepada yang sedang berpuasa – contohnya jikalau dia mempunyai pendarahan yang banyak dan diberikan darah. Ini membatalkan puasa kerana darah terbentuk daripada makanan dan minuman.

2. Menerima melalui jarum (drip) bahan yang memberikan khasiat yang menggantikan makanan dan minuman, kerana ia sama seperti makanan dan minuman.
Shayikh Ibn Uthaymeen, Majaalis Shahr Ramadan, ms.70.

Mengenai suntikan-suntikan yang tidak menggantikan makanan dan minuman, bahkan ia diberikan untuk tujuan perubatan – sepertinya penisilin dan insulin – ataupun diberikan untuk memberikan tenaga pada badan, ataupun tujuan vaksin, ia tidak memberi kesan terhadap puasa, sama ada ia di berikan pada urat ataupun otot. Fataawa Muhammad ibn Ibraaheem, 4/189.

Tetapi, demi keselamatan, suntikan-suntikan tersebut boleh diberikan pada waktu malam. Dialisis, di mana darah dikeluarkan, dibersihkan dan dikembalikan kepada badan dengan tambahan bahan kimia seperti gula dan garam etc. dianggap membatalkan puasa. Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah, 10/19

Perkara kelima daripada perkara yang membatalkan puasa adalah mengeluarkan darah melalui bekam kerana Rasulullah salla Allah alaihi wa sallama berkata: “Tukang bekam dan yang dibekam membatalkan puasa mereka.” HR Abu Dawood 2367; disahihkan oleh al-Albaani dalam Sahih Abi Dawood, 2047.

Menderma darah termasuk di bawah bekam, kerana ia akan memberi kesan kepada badan dengan cara yang sama. Dengan ini, ia tidak dibenarkan bagi seorang yang berpuasa untuk menderma darah melainkan ia suatu keperluan, maka ia dibenarkan. Dalam kes ini, penderma telah membatalkan puasanya dan perlu menggantikannya pada hari lain. Ibn ‘Uthaymeen, Majaalis Shahr Ramadaan, ms. 71.

Jikalau seorang menghadapi hidung berdarah, puasanya sah, kerana ia berlaku secara tidak sengaja. Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah, 10/264.

Mengenai pendarahan daripada mencabut gigi, pembedahan atau ujian darah etc., ia tidak membatalkan puasa kerana ia bukan bekam ataupun suatu yang sepertinya, melainkan ia memberi kesan kepada badan sepertinya berbekam.

Perkara keenam yang membatalkan puasa adalah muntah dengan sengaja, kerana Rasulullah salla Allah alaihi wa sallama telah bersabda: “Barangsiapa yang muntah dengan tidak sengaja, tidak perlu menggantikan puasanya, tetapi barangsiapa yang muntah dengan sengaja maka perlu dia menggantikannya.” HR al-Tirmidhi, 720, disahihkan oleh al-Albaani dalam Sahih al-Tirmidhi, 577.

Ibn al-Mundhir berkata: Para ulama bersetuju bahawa puasa seorang yang muntah dengan sengaja terbatal. Al-Mughni, 4/368.

Barangsiapa yang muntah dengan sengaja dengan meletakkan jarinya pada tekaknya, menekan perutnya, sengaja bau suatu yang teruk atau tetap melihat pada suatu yang boleh menyebabkannya untuk muntah, perlu menggantikan puasanya pada hari lain. Jikalau muntahnya ingin terkeluar, maka janganlah dia menahannya kerana ia akan memudaratkannya. Majaalis Sharh Ramadaan, Ibn ‘Uthaymeen, ms. 71.

Perkara ketujuh yang membatalkan puasa adalah darah haid dan nifas. Kerana Rasulullah salla Allah alaihi wa sallama telah bersabda: “Bukankah apabila dia (seorang wanita) haid, tidak solat dan tidak berpuasa?” HR al-Bukhari 304.

Apabila seorang wanita melihat darah haidnya atau nifas, puasanya terbatal walaupun pada waktu itu adalah sebelum matahari terbenam.

Jikalau seorang wanita itu merasakan bahawa haidnya telah bermula tetapi darah masih belum keluar sehinggalah setelah terbenamnya matahari, puasanya masih sah.

Jikalau seorang wanita haid atau nifas, darahnya terhenti pada waktu malam, dan dia berniat untuk berpuasa, lalu tibanya waktu terbitnya matahari sebelum dia melakukan mandi wajib, pendapat para ulama adalah puasanya sah. Al-Fath, 4/148.

Ia lebih diutamakan bagi seorang wanita untuk menerima fitrahnya dan untuk menerima apa yang telah Allah tetapkan baginya, dan tidak untuk mengambil apa-apa perubatan untuk menghalang haidhnya. Dia perlu menerima apa yang telah Allah tetapkan baginya untuk tidak berpuasa ketika haidnya tiba, dan untuk menggantikannya pada hari lain. Inilah apa yang telah dilakukan oleh Ummul Mukminin dan para wanita salaf. Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah, 10/151.

Tambahan pula, ia telah dibuktikan oleh perubatan bahawa cara-cara menghalang haid adalah merbahaya dan ramai wanita yang telah menghadapi pusingan haid yang tidak tetap. Jikalau seorang wanita mengambil pil dan haidnya terhenti, ini tidak mengapa, dia boleh berpuasa dan puasanya sah.

Inilah perkara-perkara yang membatalkan puasa. Kesemuanya – tidak termasuk haid dan nifas – hanya membatalkan puasa dengan tiga syarat: jikalau seseorang itu sedar akan hukumnya dan mengetahui mengenainya; bahawa dia melakukannya dengan keadaan yang sedar dan bukan dalam keadaan terlupa; dan dia melakukannya itu dengan kehendak dia sendiri dan tidak dipaksa.

Kita juga perlu menyatakan beberapa perkara yang tidak membatalkan puasa:

  • Enemas, ubat mata, ubat telinga, cabut gigi dan rawatan terhadap kecederaan tidak membatalkan puasa. Majmoo’ Fataawa Shaykh al-Islam, 25/233; 25/245
  • Tablet perubatan yang diletakkan di bawah lidah untuk merawat serangan asma etc, selagi mana tidak menelan bahan sisanya.
  • Memasukkan apa-apa ke dalam vagina seperti pessaries, atau spekulum, atau jari doctor dengan tujuan ujian perubatan.
  • Memasukkan apa-apa peralatan perubatan atau IUD ke dalam rahim.
  • Apa-apa yang memasuki saluran kencing lelaki dan wanita, seperti tuib ‘catheter’, atau ‘medical scopes’, atau ‘opaque dyes’ yang dimasukkan untuk tujuan x-ray, atau perubatan, atau bahan untuk membersihkan pundi kencing.
  • Menampal gigi, mencabut gigi, membersihkan gigi, sama ada dengan siwak ataupun berus gigi, selagi mana dielakkan menelan sesuatu sehingga ia mencapai tekak.
  • Kumur-kumur dan spray etc. pada mulut selagi mana tidak menelannya sehingga ia mencapai tekak.
  • Oxygen atau gas anestatik, selagi mana ia tidak memberikan apa-apa khasiat pada pesakit.
  • Apa-apa yang boleh masuk ke dalam badan melalui penyerapan pada kulit seperti krim, ‘puoltices’ etc.
  • Kemasukan tuib halus pada urat untuk penggambaran diagnostik atau rawatan pada urat jantung atau mana-mana bahagian badan.
  • Kemasukan skop melalui dinding perut untuk melihat usus dengan cara pembedahan (laproskopi)
  • Mengambil bahan ujian daripada hati atau mana-mana bahagian badan, selagi mana ia tidak disertakan dengan pemberian bahan-bahan yang memberikan khasiat.
  • Endoskop, selagi mana ia tidak disertakan dengan pemberian bahan kimia atau selainnya.
  • Kemasukan apa-apa peralatan perubatan atau bahan kepada otak atau ‘spinal column’.


Wallahu ‘alam.

Sumber : ilmucahayakehidupan

Panduan Puasa: Senarai Bazaar Ramadhan di Kuala Lumpur

Senarai Bazaar Ramadhan 2014 di KL Kuala Lumpur (bazar Ramadan @ Pasar Malam) : Pastinya sebentar lagi selepas waktu Asar dan akan berlangsung meriah sepanjang bulan Puasa ramadhan 2014 kali ini, lokasi yang paling menjadi tumpuan sekali yang majoritinya umat Islam di Malaysia adalah bazaar Ramadhan. Sangat ramai..

Pastinya berjalan-jalan disekitar kawasan tapak Bazaar Ramadhan di sekitar bandaraya KL Kuala Lumpur, boleh ramabang mata dibuatnya. Masakan tidak dengan pelbagai juadah yang disediakan di sana, boleh hilang pertimbangan untuk membelinya dek kerana desakan nafsu yang meluap-luap untuk berbelanja di sana.

Oleh itu, bagi memudahkan anda membuat semakan bagi senaraian lokasi & tapak Bazaar Ramadhan 2014 di KL Kuala Lumpur Malaysia, Berita Semasa kongsikan dengan anda senarainya seperti di bawah ini….
Senarai Bazaar Ramadhan di KL Kuala Lumpur, Malaysia

Bazaar Ramadan Batu KL

Tapak Parking Pasar Selayang
Rumah Pangsa Pkns, Jln Kuching
Sentul Pasar
Kampung Batu Muda, Jalan Ipoh
PPR Batu Muda
Taman Wilayah Selayang Fasa 3
Kawasan tempat letak kereta di hadapan Kompleks, kawasan lapang di tepi Kompleks dan didalam Kompleks, Kompleks Mutiara, Batu 31/2 Jalan Ipoh
Hadapan Flat Taman Aman Putra Jinjang Utara

Bazaar Ramadan Wangsa Maju Kuala Lumpur

Jalan 1a/6, Setapak Indah, Danau Kota
Siar Kaki Depan Ong Tai Kim, Gombak
Jalan Langkawi, Teratai Mewah
Kaki lima Plaza Idaman
Jalan 4/27A Seksyen 2 berhadapan Bangi Kopitiam Wangsa Maju
Jalan 3/27A berhadapan Alpha Seksyen 1, Wangsa Maju
Di atas siar kaki Jalan Gombak / Plaza Idaman
Siar kaki Jalan Danau Saujana Jalan Langkawi, Jalan Genting Klang
Di atas siar kaki Jalan jernai, Medan Idaman
Tapak Pasar Malam Taman Melati

Bazaar Ramadan Bukit Bintang Kuala Lumpur

Siarkaki Leboh Pudu
Jalan Masjid India
Jalan Chow Kit (Sepanjang Siarkaki Chow Kit)
Lorong Berangan
Pasarama Kota (Depan Kelang Bus Stand)
No. 239, Jalan Tuanku Abdul Rahman -Kawasan tempat letak kereta persendirian
Jalan Haji Taib
Siar Kaki Persimpangan Jln Chow Kit Hingga Ke Supermarket Bintang (Jln Hj Taib/ Tuanku Abdul Rahman- Chow Kit)

Bazaar Ramadan Cheras KL

Taman SegarJalan Susur Off Jln Pasar/PuduKEPONGJalan Metro Prima 5 depan Maybank, Kepong

Bazaar Ramadan Seputeh Kuala Lumpur

Di antara Blok D dan Blok E, PPR Kampung Muhibbah
Kiri dan Kanan Jalan Radin Bandar Baru Sri Petaling
Jalan 3/109c off Jalan Klang Lama

Bazaar Ramadan Lembah Pantai KL

Jalan Sri Jati 3
Sebelah Pure Life off Jalan Puchong
Tapak Kosong Setinggan Kg Pasir Kiri Jalan Pantai Dalam
Kawasan Flat Kg Kerinchi 17 Tingkat

Bazaar Ramadan Segambut KL

Jalan 1/38j (Susur Wisma Suhati)
Jalan Cochrane

Bazaar Ramadan Titiwangsa KL

Pasar Datuk Keramat
Jalan Hj Hussein, Lorong Haji Hussein 3, Jalan Raja Bot Dan Lorong Raja Bot (Chow Kit)
Persimpangan Jalan Tar/ Jln Raja Alang
Siarkaki Sepanjang Jln Tar Hingga Ke Persimpangan Masuk Ke Jln Raja Alang

Bazaar Ramadan Setiawangsa KL

Jalan Rejang 11, Setapak Jaya
Jalan Wangsa Melawati 3
Jalan Wangsa Delima
Rampai Business Park, Jalan Rampai Niaga 6
Di kawasan tanah kosong di hadapan Surau Al-Ikhlasiah, Kampung Semarak off Jalan Semarak

Bazaar Ramadan Bandar Tun Razak KL

Jalan 21/146, Bandar Tasik Selatan
Tempat Letak Kereta Taman Tasik Permaisuri
Pusat Penjaja Bazar Ramadhan Pekan Sungai Besi
Kawasan Tempat letak Kereta Velodrom Cheras
Bazaria Larut Malam, Velodrom Cheras
Taman Len Sen
Jalan Benteng (Sebelah Restoran Burger King & Bangunan Hong Kong & Shanghai Bank)
Parking Bersebelahan LRT Cheras
Jalan Budiman 25, Taman Mulia
Jalan 14/155C Apartment Sri Rakyat Bukit Jalil
Parking Motosikal Blok D, Seri Penara Fasa II
Dataran Padang Permainan Bandar Tun Razak

P/S : Berdasarkan senarai Bazaar Ramadhan 2014 di KL Kuala Lumpur seperti di atas ini, mana satu yang menjadi pilihan anda yang selalu dikunjungi anda? Mengapa?

Sumber: Berita Semasa


Panduan Sahur Elak Lapar Pada Siang Hari Bulan Puasa

Tips sahur sihat elak lapar, dahaga dan lemah di Bulan Puasa Ramadhan. Sahur adalah sangat penting bagi umat islam untuk meneruskan rutin harian dengan menahan lapar dan dahaga disepanjang bulan Ramadhan pada siang hari. Tanpa sahur yang betul, badan akan mudah lemah dan tidak bertenaga.

Tips Sahur Sihat Elak Lapar Di Bulan Puasa Ramadhan

1. Anda diwajibkan bersahur sebelum terbitnya Fajar. Elakkan tidur yang berlebihan sehingga anda terlepas waktu sahur.

2. Elakkan minuman yang manis dan bergula kerana ianya akan membuatkan anda cepat dahaga kelak.

3. Banyakkan minum air kosong atau air suam.

4. Elakkan makanan ringan ketika sahur seperti mee segera (Maggi), snek ringan dan sebagainya kerana ianya mengandungi terlalu banyak garam. Garam yang berlebihan akan menyebabkan anda ternyah hidrat.

5. Wajib memakan makanan yang berkarbohidrat tinggi seperti nasi/roti, protein seperti ikan/ daging dan sayur kerana ianya berkalori lebih tinggi.

6. Dinasihatkan memakan 2 atau 3 biji kurma kerana kurma lambat dicerna atau dihadam. Kajian juga membuktikan bahawa kurma dapat menahan lapar dibulan Puasa.

7. Elakkan terlalu banyak tidur pada bulan puasa kerana anda akan lebih cepat rasa lapar dan dahaga.

8. Elakkan minuman berkafien tinggi seperti teh dan kopi kerana ianya akan menyebabkan lebih mudah ternyah hidrat.

Sekian sahaja tips sahur dari kami. Selamat berpuasa dan selamat menyambut Ramadhan Al Mubarak kepada seluruh umat islam di Malaysia.

Panduan Menghalau Lipas Di Rumah

Lipas merupakan serangga yang di katakan ramai yang tidak mengemarinya. Jom ketahui petua halau lipas dari rumah anda.

Lipas, salah satu binatang yang mengelikan dan selalunya ia akan dipukul menggunakan penyapu, selipar dan sebagainya sehingga mati. Tahukan anda, jika binatang ini dipukul akan mendatangkan keburukan yang mana puncanya berada di bahagian isi perut lipas.

Perut lipas mengandungi cacing halus dan lembut yang akan hidup meskipun di luar daripada tubuh lipas. Bila cacing ini berada luar daripada tubuh lipas, dia akan mencari tempat baru. Cacing ini bersaiz pendek dan dapat dilihat melalui mata kasar pada jarak 10-20 cm.

Anda tidak percaya! Ia boleh dibuktikan melalui kaedah ini dengan cara meletakkan isi perut lipas di atas kertas hitam atau cermin dan anda dapat lihat cacing yang keluar dari perut lipas yang meronta-ronta mencari tempat baru.

Sangat bahaya, jika cacing ini memasuki kulit tubuh kita terutama kaki kerana dapat masuk melalui pori-pori kulit atau bila ada luka terbuka. Anda ingin tahu petua untuk menghalau lipas di dapur atau ruang tamu anda.

Jom ketahuinya!


  1. Ambil sebuku sabun mandi dan potong kecil. Kemudian letakkan ketulan kecil sabun ini di setiap kawasan yang mempunyai lipas. Biarkan sahaja dan lihat hasilnya.
  2. Potong dan letakkan hirisan lemon di kawasan yang ada lipas dan lipas akan bertempiaran lari. Selepas beberapa hari apabila lemon sudah kering, gantikan dengan lemon yang baru.
  3. Ambil hujung timun atau pangkalnya dan letakkan di tempat yang ada banyak lipas. Kemudian lihat lipas akan mati.
  4. Ambil beberapa biji buah pelaga dan letakkan di tempat lipas membiak.
  5. Kalau terlalu banyak sangat lipas, sediakan ubi kentang yang direbus dan dilecek dicampurkan bersama serbuk penaik dan gaul. Buat seperti begedel dan letak di tempat banyak lipas.
  6. Letakkan hirisan daun pandan di dalam uncang tebuk uncang itu, kemudian letakkan di dalam laci atau di tempat pembiakan lipas.




Panduan Rumahtangga: Hukum Memanggil Pasangan 'Ummi', 'Ibu', 'Abah', 'Abi' Dan Seangkatannya

Assalamu’alaykum ustadz..

Apa hukumnya memanggil suami/istri dengan sebutan papah/mamah atau umi/abi atau yan sejenis dg itu? Karena saya pernah mendengar bahwa itu dihukumi menyamakan suami/istri dg orang tua, sehingga konsekuensinya seperti berzina dengan orang tua? Bagaimana sunnah mengajarkan etika memanggil pasangan?

Waalaikumussalam Wr Wb


Ummu Fatih yang dimuliakan Allah swt

Pertama :

Perkataan seorang suami kepada istrinya : kamu ummi (ibuku) atau ukhti (saudara perempuanku) atau ya mama mengandung zihar akan tetapi terjadi atau tidaknya zihar tersebut tergantung dari niatnya, berdasarkan sabda Rasulullah saw,”Sesungguhnya amal tergantung dari niat dan tiap-tiap orang tergantung dari apa yang dia niatkan” Muttafaq alaihi

Pada umunya seorang suami mengatakan seperti kata-kata diatas umtuk sebuah kelembutan atau penghargaan sehingga tidak terkategorikan sebuah zihar yang menjadikan istrinya haram bagi suaminya.

Ibnu Qudamah –semoga Allah merahmatinya—didalam kitab “al Mughni (8/6)—mengatakan,”Apabila seseorang mengatakan : Kamu bagai ummi atau seperti ummi dan jika ia meniatkan zihar maka terjadi zihar maka ia adalah zihar, menurut pendapat kebanyakan ulama. Sedangkan jika dia meniatkan sebuah kemuliaan dan penghargaan maka ia bukanlah zihar walaupun seseorang mengatakan : kamu ummi atau istriku ummi.”

Al Lajnah ad Daimah pernah ditanya tentang perkataan sebagian orang kepada istrinya,”Aku saudara lelakimu, kamu saudara perempuanku, maka apa hukumnya?”

Al Lajnah menjawab, ”Apabila seorang suami mengatakan kepada istrinya kamu ukhti, atau kamu ummi atau seperti ummi, atau kamu disisiku seperti ummi atau seperti ukhti maka jika dia menginginkan dengan perkataannya itu seperti apa yang disebutkannya berupa kemuliaan atau adanya hubungan dan kebaikan atau penghormatan atau tidak ada padanya niat atau bukti-bukti yang menunjukkan keinginannya untuk zhihar maka apa yang dikatakannya itu bukanlah zhihar dan tidak dikenakan apa-apa terhadapnya.

Akan tetapi, apabila dengan kata-kata itu atau sejenisnya menginginkan zhihar atau terdapat bukti yang menunjukkan adanya zhihar seperti munculnya kata-kata marah atau murka terhadapnya maka ia adalah zhihar yang diharamkan dan diharuskan baginya bertaubat serta kafarat sebelum dia mencampurinya berupa membebaskan budak. Sedang jika dia tidak mendapatkannya maka diharuskan baginya berpuasa selama dua bulan berturut-turut. Dan jika dia tidak menyanggupinya maka diharuskan baginya memberi makan enam puluh orang. (al Lajnah ad Daimah 20/274)

Kedua :

Sebagian ulama memakruhkan perkataan seorang suami kepada istrinya “Ya Mama atau ya Ukhti.” Berdasarkan riwayat Abu Daud (2210) bahwa seorang lelaki mengatakan kepada istrinya : Ya saudara perempuanku, maka Rasulullah shalallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,”Saudara perempuanmu kah dia! Beliau pun tidak menyukainya dan melarangnya.”

Yang benar adalah bahwa hal itu tidaklah makruh karena hadits tersebut tidaklah shahih dan telah dilemahkan oleh al Albani didalam “Dhaif Abu Daud”.

Syeikh Ibnu ‘Utsaimin—semoga Allah merahmatinya—pernah ditanya : Apakah dibolehkan bagi seorang suami mengatkan kepada istrinya ‘Ya Ukhti” dengan maksud cinta saja atau “Ya Ummi” dengan maksud cinta semata.

Beliau menjawab,”Ya, dibolehkan bagi seorang suami mengatakan kepadua istrinya : wahai Ukhti atau wahai Ummi atau kata-kata serupa yang menunjukkan rasa sayang dan cinta walaupun sebagian ahli ilmu memakruhkan perkataan suami kepada istrinya dengan ungkapan-ungkapan demikian. Akan tetapi tidaklah ada alasan memakruhkannya karena sesungguhnya amal perbuatan tergantung dari niatnya. Sementara lelaki itu tidaklah meniatkan dengan kata-kata itu bahwa istrinya adalah saudara perempuannya yang diharamkan karena mahramnya. Sesungguhnya ia mengatakan demikian dengan maksud sayang dan cinta kepadanya. Dan segala sesuatu yang menjadi sebab kecintaan diantara suami istri baik yang keluar dari suami maupun istri maka hal itu adalah perkara yang dituntut.” (Fatawa Barnamij Nuur ‘ala ad Darbi” – (Fatawa Sual wa Jawab No. 83386)

Sebagaimana penjelasan diatas bahwa hendaklah panggilan seorang suami terhadap istrinya atau sebaliknya adalah panggilan yang berisi penghormatan atau penghargaan yang dengannya bisa saling menguatkan perasaan cinta dan sayang diantara mereka berdua.

Seperti panggilan Rasulullah shalalllahu ‘alahi wa sallam terhadap istrinya dengan sebutan “wahai Humairo” (Yang kemerah-kemerahan), sebagaimana disebutkan didalam beberapa haditsnya, diantaranya hadits yang diriwayatkan oleh Ibnu Majah dari Aisyah bahwa Rasulullah bersabda,” Beliau menjawab: "Wahai Humaira, barangsiapa memberi api seakan-akan ia telah bersedekah dengan semua yang telah dimatangkan oleh api itu, barangsiapa memberi garam, seakan-akan ia telah bersedekah dengan semua yang telah dibuat nikmat oleh garam itu, barangsiapa memberi minum seorang muslim satu teguk saat ia mendapatkan air, seakan-akan ia telah membebaskan seorang budak, dan barangsiapa memberi minum seorang muslim satu teguk saat ia tidak mendapatkan air, maka seakan-akan ia telah menghidupkannya."

Meskipun hadits diatas atau hadits-hadits lainnya yang berisi panggilan Rasulullah shalallahu ‘alaihi terhadap istrinya dengan “Wahai Humairo” adalah lemah, sebagaimana disebutkan Syeikh al Albani didalam kitab “as Silsilah adh Dhaifah” namun secara makna panggilan tersebut dapat menyenangkan hati istri dan mengeratkan cinta dan sayang diantara suami istri.

Wallahu A’lam

Sumber: Era Muslim

Panduan Kesihatan: 8 Penyakit Boleh Disembuhkan Dengan Hanya Berjalan Kaki

Jika anda selama ini malas untuk berjalan, fikirkanlah kembali. Menurut satu kajian, berjalan boleh mengurangkan lapan jenis penyakit. Malah boleh menyembuhkan penyakit tanpa harus mengeluarkan wang.

Mulai sekarang rajin-rajinlah berjalan dan rasakan manfaatnya. Berikut 8 jenis penyakit yang boleh disembuhkan dengan berjalan :-

1. Serangan Jantung : Berjalan boleh mengurangkan risiko serangan jantung. Otot jantung memerlukan aliran darah lebih deras (dari pembuluh koroner ) agar segar dan berfungsi normal mengepam darah tanpa henti.

Berjalan dengan cepat boleh mengalirkan darah ke dalam jantung. Dengan sering berjalan , kolesterol baik (HDL) yang bekerja sebagai spans penyerap kolesterol (LDL) akan meningkat dengan berjalan kaki tergopoh-gopoh.

Tidak banyak cara di luar dapat mengubati seperti ini. Berjalan dengan cepat boleh menurunkan risiko serangan jantung.

2. Stroke :Satu kajian dilakukan kepada 70 ribu pesakit di Harvard School of Public Health yang bekerja sambil berjalan kaki sebanyak 20 jam dalam seminggu, hasilnya risiko diserang stroke menurun hingga dua pertiga.

3. Membakar Lemak :Rutin berjalan kaki akan meningkatkan metabolisme tubuh. Selain sejumlah kalori terbuang oleh aktiviti berjalan kaki, kelebihan kalori yang tersimpan di dalam tubuh akan ikut terbakar, kemudian kenaikan berat badan tidak terjadi.

4. Melangsingkan Badan : jika anda kelebihan berat badan, mulailah untuk rutin berjalan Pergerakan kaki hingga seluruh tubuh mampu menurunkan berat badan dan lemak yang ada terutama diperut anda akan terkikis. Lakukan berjalan kaki secara rutin selama satu jam.

5. Kanser : Gejala kanser akan lenyap dengan sendirinya jika kita rajin jalan kaki. Kanser yang dimaksudkan adalah jenis kanser usus besar (colorectal carcinoma).

Kita tahu, bergerak badan ikut melancarkan peristaltik usus, sehingga buang air besar lebih lancar. Kanser usus dicetuskan oleh najis tertahan lama dalam saluran pencernaan. Sementara dalam satu kajian lain, berjalan boleh menurunkan risiko terkena kanser payudara.

6. Mencegah Osteoporosis : Sering berjalan bukan hanya menyebabkan otot-otot badan menjadi sihat, rangka atau tulang di dalam tubuh anda juga akan menjadi sihat dan kuat.

Osteoporosis tidak cukup hanya dengan rutin mengambil vitamin D dan kalsium yang banyak, tubuh juga memerlukan gerak badan dan memerlukan waktu paling kurang 15 minit dibawah sinar matahari pagi dan anda akan terhindar dari osteoporosis.

7. Mencegah Kencing Manis : Dengan rutin berjalan kira-kira 6 km per jam, dalam tempuh sekitar 50 minit, mampu mencegah berkembangnya diabetes, khususnya pada mereka yang bertubuh gemuk (National Institute of Diabetes and Gigesive & Kidney Diseases).

Selagi gula darah boleh dikawal hanya dengan cara bergerak badan (brisk walking), ubat tidak diperlukan. Anda hanya memerlukan berjalan secara rutin untuk terus menjaga kesihatan badan dan terhindar dari diabetes.

8. Depresi :Berjalan kaki dengan cepat boleh menggantikan ubat anti depresan yang biasanya diminum secara rutin oleh pesakit depresi. Mulai sekarang, rajinlah berjalan kaki akan menyembuhkan pesakit yang tengah depresi.

Sumber: Mymediahub

Panduan 4 Jenis Contengan Yang Menyebabkan Wang Kertas Anda Tidak Laku

4 Jenis Contengan Yang Menyebabkan Wang Kertas Anda Tidak Laku

Kita semua memiliki bakat melukis sejak dari zaman kanak-kanak lagi. Tak cukup dinding diconteng, buku-buku penting mak bapak, abang dan kakak habis diconteng. Takpelah, nama pun kanak-kanak lagi, orang maafkan.

Di peringkat sekolah pula, ada subjek melukis. Pada waktu ini, kemahiran melukis itu dah mula susut/kurang. Di peringkat usia ini jugalah ramai yang berjinak-jinak menconteng segala apa yang ada di depan mata tatkala bosan menghadap sesuatu yang sedang diajar kepadanya.

Wang kertas juga tidak terkecuali menjadi mangsa contengan. Agaknya golongan kaki conteng ini dah bosan conteng muka artis-artis di majalah ataupun suratkhabar. Maka mereka nak kongsikan 'artwork' mereka secara berantai iaitu melalui wang kertas.

Tetapi, tahukah anda, terdapat empat jenis contengan yang akan menyebabkan wang kertas anda tidak laku?

Mesti tak tahu ni.. tau guna je.. (hahaha)

1. Conteng Gambar Agong

Menconteng gambar Agong dianggap sebagai perbuatan yang derhaka sekaligus menyebabkan wang kertas anda tiada nilai serta merta. Contohnya seperti di bawah:

Dalam Rukun Negara pun dah ada lafaznya "Kesetiaan kepada Raja & Negara". So, jangan memandai-mandai conteng muka Agong lagi okay?

2. Buat kad jemputan

3. Ada tulisan yang berunsurkan agama dan politik

4. Ada tulisan berunsurkan lucah.

Sumber: Mymediahub

Panduan Rumahtangga: 10 Alasan Kenapa Dilarang Bercinta Dengan Suami Orang


1. SI DIA TIDAK AKAN BERANI MEMBUAT SEBARANG KOMITMEN DENGAN KAMU

Seorang lelaki yang tidak bahagia dalam rumah tangganya akan pasti terasa amat gembira dengan kehadiran kamu apatah lagi dia terasa dirinya diberi sepenuh perhatian yang mungkin tidak diperoleh dari isterinya sendiri. Pasti saban masa dia akan melahirkan rasa bahagianya berada di sisi kamu. Ini mungkin kelihatan seperti komitmen terhadap masa depan kamu. Tapi, percayalah itu hanyalah kata-kata manis sekadar untuk mendapatkan cinta kamu saja!


2. SANGGUP MENIPU ISTERINYA

Sikapnya yang tak jujur terhadap isterinya sendiri sudah cukup untuk dijadikan bukti jelas kepada kamu sikap sebenar si dia yang tak jujur. Dia sanggup mencari hiburan di luar rumah apabila mendapati ada masalah atau perkara yang tidak memuaskan hatinya di rumah, tanpa cuba untuk mengatasi masalah itu. Tambahan pula, kamu menjadi punca sebenar si dia menipu kepada isterinya. Ingat, si dia mungkin akan mengulangi sikap menipu ini terhadap kamu apabila kamu berdua menghadapi masalah dalam perhubungan kamu kelak.

3. HUBUNGAN SECARA SULIT

Merahsiakan sesebuah perhubungan itu sememangnya suatu perkara yang meletihkan. Melibatkan diri di dalam perhubungan sulit seperti ini akan membuatkan kamu kehilangan keyakinan diri kerana kamu akan ketinggalan dalam pelbagai aspek perhubungan yang indah. Kamu tidak boleh berjalan berdua-duaan dengan bebas dan bangga. Ini kerana kamu akan sentiasa diselubungi oleh perasaan takut dan bimbang. Takut orang lain terlihat kamu berdua-duaan lalu mengadu kepada isteri si dia. Mati kamu kena serang!

4. LELAKI LEBIH BERUNTUNG

Apa yang dimaksudkan di sini, dia dianggap lebih bertuah dalam masa yang sama tetap mempunyai sebuah keluarga yang akan tetap menyayanginya. Sebaliknya dalam diam kamu pula yang mengalami “kerugian” kerana terpaksa berkongsi kasih dengan keluarganya yang sah. Bayangkan, kamu tidak boleh menemaninya ke majlis-majlis formal kerana sudah pasti dia akan membawa isterinya. Kamu hanyalah sebagai teman di kala ingin mengubat kesunyian atau mencari hiburan jika ada masalah di rumah saja! Kamu kena ingat, mereka boleh berkahwin lebih daripada empat!

5. MAMPUKAH KAMU MENCINTAINYA?

Persoalannya, apakah kamu masih sanggup meneruskan perhubungan dengan seorang lelaki yang tidak jujur dan tidak hormat kepada isterinya? Dengan menjalinkan perhubungan secara sulit dengan kamu sudah jelas menunjukkan bahawa dia menganggap perempuan mudah untuk dipikat dan diperlakukan sewenang-wenangnya. Jika dia benar-benar menyayangi dan jujur dengan isterinya, sudah pasti dia sanggup berterus-terang. Alasan untuk tidak melukai hati isterinya bukannya alasan yang kukuh memandangkan dia sememangnya sudah melukai hati isterinya di saat dia menjalinkan hubungan dengan wanita lain!

6. SI DIA AKAN HILANG HORMAT TERHADAP KAMU

Jangan terkejut! Walaupun dia yang jatuh cinta pada kamu dan menarik minat kamu, di dalam hati lelakinya dia pasti akan pandang rendah terhadap wanita seperti kamu yang mudah terpedaya dengan kata-kata lelaki sepertinya. Siapa tahu, mungkin pada awalnya dia sekadar nak “test market” saja. Tak sangka pula kamu benar-benar terpikat. Lelaki pula, mana yang sanggup menolak tuah kan? Dalam keadaan seperti inilah yang selalunya akan timbul soal dipermainkan.

7. PEMUSNAH RUMAH TANGGA ORANG LAIN

Ingat ! Sebagai wanita, kamu seharusnya lebih memahami perasaan dan naluri kaum sejenis kamu. Dengan menjalinkan hubungan dengan suami wanita lain, menunjukkan bahawa kamu tidak menghormati hak kaum kamu sendiri. Bayangkan jika hak kamu diganggu atau cuba dirampas oleh orang lain? Sebaliknya ada pula yang sanggup berkomplot dengan si lelaki untuk menipu isterinya. Ingat, jika hari ini kamu mengambil hak orang lain, tak mustahil orang lain pula akan mengambil hak kamu suatu hari nanti! Renungkan!

8. KAMU MENIPU DIRI SENDIRI

Si dia sentiasa mengucapkan kata-kata manis pada kamu tetapi masih tidak menamatkan perhubungannya dengan isterinya dan pada masa yang sama masih tidak memulakan perhubungan yang sah dengan kamu. Inilah yang dikatakan sebagai “Action that speak louder than words” (pandai cakap tapi buatnya tidak!)

9. BERWASPADALAH DENGAN “BOOMERANG KESALAHAN”

Kebanyakan orang tak kira sama ada wanita tau lelaki mempunyai sikap sukar untuk bertanggungjawab terhadap keputusan dan tindakan yang mereka lakukan secara terburu-buru. Manusia lebih mudah untuk mencari kesalahan orang lain daripada menanggung malu. Jika perbuatan si dia diketahui oleh isterinya atau saudara-mara, jangan terkejut jika dia menyalahkan kamu lalu membuatkan kamu terpaksa menanggung segala derita. Haiiiii Kasih ke mana, sayang ke mana. Tinggal kamu seorang yang menderita !

10. MASA ITU EMAS! DAN KAMU TIDAK SEPATUTNYA MENSIA-SIAKANNYA

Hubungan dengan lelaki yang telah berkahwin boleh berlanjutan selama beberapa tahun. Sedar tak sedar, usia kamu semakin meningkat. Apabila kamu sudah tua baru kamu sedar yang kamu terjerat dan tak boleh melarikan diri lagi. Jika boleh melarikan diri pun, kamu sudah tidak tahu apa yang patut kamu lakukan. Terasa begitu lama kamu mempersiakan zaman muda kamu menjalinkan hubungan yang TAK BERMAKNA!

Panduan Membezakan Daging Lembu dan Daging Khinzir

Terdapat beberapa perbezaan asas di antara daging babi dan lembu. Menurut Dr. Ir. Joko Hermanto, Dekan Jabatan Ilmu dan Teknologi Pangan IPB di Indonesia mengatakan bahawa melalui mata kasar, terdapat lima aspek yang dapat dibezakan antara daging babi dengan daging lembu iaitu warna, serat daging, jenis lemak, aroma dan tekstur. Berdasarkan perkara ini, fokus pengamatan mereka diarahkan pada lima aspek tersebut.

1. Dari segi warna

Jika dilihat, daging babi mempunyai warna yang lebih pucat dari daging lembu (lihat gambar), warna daging babi seolah-olah seperti warna daging ayam. Namun perbezaan ini tak dapat dijadikan pegangan, kerana warna pada daging babi biasanya disalut dan disebatikan dengan pelumuran darah lembu, walau sebatian ini boleh dihilangkan dengan merendam di dalam air. Selain itu, di bahagian tertentu pada daging babi, warnanya mirip sekali dengan daging lembu sehingga sangat sukar membezakannya.

2. Dari segi serat daging

Perbezaan kelihatan dengan jelas antara kedua-dua daging. Pada daging lembu, serat-serat daging kelihatan padat dan garis-garis seratnya kelihatan jelas. Sedangkan pada daging babi, serat-seratnya kelihatan samar dan sangat renggang. Perbezaan ini semakin jelas ketika kedua-dua daging direnggangkan bersama (lihat gambar).

3. Dari lemak yang kelihatan

Perbezaan terdapat pada peringkat keanjalannya. Daging babi mempunyai tekstur lemak yang lebih elastik sementara lemak lembu lebih kaku dan berbentuk. Selain itu lemak daging babi sangat basah dan sukar dilepaskan dari dagingnya sementara lemak daging agak kering dan kelihatan berserat (lihat gambar).

Namun kita harus berhati-hati pula bahawa pada bahagian tertentu seperti buah pinggang, lemak babi kelihatan hampir serupa dengan lemak lembu.

4. Dari segi tekstur

Daging lembu mempunyai tekstur yang lebih kaku dan padat berbanding dengan daging babi yang lembik dan mudah diregangkan (lihat gambar). Melalui perbezaan ini sebenarnya ketika kita memegangnya pun sudah terasa perbezaan yang nyata antara keduanya kerana dapat dirasakan daging babi lebih kenyal dan mudah direnggangkan. Sementara daging lembu terasa solid dan keras sehingga cukup sukar untuk diregangkan

5. Dari segi aroma

Terdapat sedikit perbezaan antara keduanya. Daging babi mempunyai aroma khas tersendiri, sementara aroma daging lembu adalah hanyir seperti yang telah kita ketahui. Dari segi bau inilah sebenarnya perkara paling penting untuk membezakan antara kedua-dua daging ini. Kerana walaupun warna telah ditukar dan dicampur antara keduanya, namun aroma kedua-dua daging ini masih boleh dibezakan. Sayangnya kemampuan untuk membezakan melalui aromanya ini memerlukan latihan yang berulang-ulang kerana memang perbezaannya tidak terlalu ketara.

6. Ciri-ciri secara Umum

Secara amnya, bentuk daging babi yang diternak dan babi hutan sangat mirip satu sama lain, sementara daging babi mempunyai perbezaan yang cukup banyak dengan daging lembu. Namun ketika kedua-dua jenis daging tersebut telah dicampurkan, apatah lagi setelah disebatikan dengan darah lembu, kedua-duanya (daging babi dan lembu) menjadi sangat sukar untuk dibezakan.



Panduan Solat Sunat Tarawih Lapan Rakaat


Solat Tarawih hanya dilakukan pada malam bulan Ramadhan sahaja. Solat Tarawih dalam bulan Ramadhan (Qiyam Ramadhan) ialah solat Tahajjud atau ‘shalatullail’ (solat malam)yang dilakukan pada malam-malam bulan lainnya.
Tarawih ertinya beristirehat. Maka solat ini dilaksanakan berselang-seli dengan ‘berehat seketika’, Tujuan berhenti rehat sekejap adalah untuk memperolehi keikhlasan dan memberikan ketenangan kepada mereka yang bersolat, khususnya kepada warga emas disamping mengelakkan ketegangan badan selepas berbuka puasa.
Solat Sunat Tarawih ialah ibadat tambahan yang dilakukan dalam keadaan tenang dan tidak tergopoh-gapah. Ia satu cara untuk menunjukkan keikhlasan, kebaktian dan ketaatan kepada Allah SWT.
Jesteru itu Rasulullah SAW menyuruh ia dilakukan mengikut kemampuan, keikhlasan dan kerelaan. Sekiranya tidak mampu melakukan 20 rakaat disebabkan tugas mahu pun kesihatan, memadai dengan lapan rakaat sahaja.
.
.

Sunnah Rasulullah SAW

.
Bilangan rakaat Solat Sunat Tarawih yang biasa dilakukan Rasulullah SAW adalah 11 rakaat; terdiri dari 8 rakaat solat Tarawih dan 3 rakaat Solat Sunat Witir. Jumlah ini dipilih oleh kebanyakan umat Islam Malaysia.
.
Solat sunat Ramadhan lapan rakaat oleh Rasulullah SAW, seperti yang dilihat oleh Aisyah r.a. di rumah, adalah yang minimum kerana Baginda SAW memanjangkan rakaatnya.
.
Abu Salamah r.a pernah bertanya kepada Aisyah r.a tentang solat malam Rasulullah SAW di bulan Ramadhan. Aisyah menjawab: “Rasulullah SAW tidak pernah menambah rakaat solatnya di bulan Ramadan dan atau bulan lain melebihi sebelas rakaat. Baginda solat empat rakaat, jangan engkau tanya betapa bagus dan panjangnya solat baginda. Kemudian, baginda solat empat rakaat, jangan engkau tanya betapa bagus dan panjangnya solat baginda. Kemudian, baginda solat tiga rakaat (witir).” – Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam Sahihnya, no: 1147.
.
Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah r.h menyatakan di dalam kitabnya Majmu’ al-Fatawa, mengenai solat qiyam Ramadan (solat Tarawih); “Nabi SAW tidak pernah menetapkan jumlah rakaatnya. Namun, baginda sendiri tidak pernah mengerjakannya melebihi 11 atau 13 rakaat sama ada pada bulan Ramadan atau bulan lain. Baginda melakukan solat qiyam dengan memanjangkan rakaatnya.”
.
Aishah r.a. meriwayatkan lagi; Rasulullah SAW solat (Tarawih) empat rakaat pada waktu malam, setelah itu beristirehat. Baginda duduk lama sehingga saya kasihan melihatnya. Saya berkata kepadanya: “Demi Allah wahai Rasulullah! Dosa-dosamu telah diampuni Allah, sama ada dosa yang terdahulu dan yang terkemudian; maka untuk apakah tuan bersusah payah solat seperti ini?”
Baginda SAW menjawab: “Bukankah lebih baik kalau aku menjadi hamba yang bersyukur?”
.
.

Cara Agihan Solat Lapan Rakaat

.
  1. Biasanya Solat SunatTarawih dilakukan sebanyak lapan rakaat yang dipisahkan kepada2 rakaat demi 2 rakaat (4 kali 2 rakaat) dengan setiap dua rakaat satu salam.
  2. Solat SunatTarawih ini juga boleh dikerjakan empat rakaat – empat rakaat (2 kali 4 rakaat), iaitu sebagaimana tatacara solat fardhu yang empat rakaat iaitu dengan dua tahiyat.
  3. Boleh juga dikerjakan sebanyak empat rakaat sekaligus dengan hanya satu tahiyat dan sekali salam sahaja. Sekiranya ingin dilaksanakan dengan hanya satu tahiyat maka setiap rakaat hendaklah dibaca surah-surah atau ayat-ayat dari al-Qur’an.
#  Setiap cara Solat Sunat Tarawih di atas, hendaklah di akhiri dengan tambahan 3 rakaat Solat Sunat Witir, boleh sama ada dilakukan dengan dua salam atau satu salam Witir sahaja.
.
Malah, ia juga boleh digabungkan dengan hanya satu rakaat Solat Sunat Witir.
Abdullah bin Umar r.a berkata: “Sesungguhnya seorang lelaki berkata: Wahai Rasulullah! Bagaimanakah cara melakukan solat malam? Baginda bersabda: “Dua rakaat dua rakaat. Apabila engkau bimbang (waktu solat Subuh akan masuk), laksanakan terus solat witir sebanyak satu rakaat.” – Hadis riwayat al-Bukhari dalam kitab Sahihnya, no: 1137.
Aisyah r.a berkata: “Biasanya Nabi s.a.w solat di malam hari sebanyak 13 rakaat termasuk witir dan dua rakaat solat sunat fajar (solat sunat sebelum fardu Subuh). – Hadis riwayat Imam al-Bukhari dalam Sahihnya, no: 1140.
.
.

Bacaan Surah

.
Sesudah membaca Al Fatihah pada setiap rakaat, lalu membaca ayat-ayat atau surah daripada Al Quran, tidak kira pendek atau panjang, atau berulang-ulang, asalkan bacaan itu betul dan solat ini dibuat dengan cermat.
.
  1. Sebaik-baik surah yang dibaca selepas al-Fatihah pada solat Tarawih ialah satu juzuk daripada al-Quran pada setiap malam seperti kelaziman seseorang yang hafaz al-Quran (al-Hafiz).
  2. Setelah membaca surah Al-Fatihah, bacalah sebarang surah lazim yan diketahui. Pada raka’at kedua ada baiknya membaca surah al-Ikhlas 3 kali.
  3. Kebanyakan orang biasanya hanya membaca surah-surah lazim. Berikut adalah cara tersusun membaca surah lazim Solat Sunat Tarawih lapan rakaat;
.
Jadual Surah Solat Tarawih Lapan Rakaat
Rakaat
Surah
Pertama
At Takaatsur
Kedua
Al Ashry
Ketiga
Al Humazah
Keempat
Al Fiil
Kelima
Al Quraisy
Keenam
Al Ma’uun
Ketujuh
Al Kautsar
Kelapan
Al Kaafiruun
.
.

Cara Melakukan Solat Sunat Tarawih Lapan Rakaat

.
Cara melakukan solat Tarawih sama seperti solat sunat yang lain. Solat Tarawih dilaksanakan setiap dua rakaat satu salam, ini berlandaskan kepada hadis: “Solat malam (solat Tarawih) adalah dua rakaat, dua rakaat.” (Riwayat Jamaah)
.
1.  Niat:
.
.
2.  Bacaan Selawat, Tasbih dan Doa Solat Tarawih
.
1.  Setelah selesai melakukan solat fardu dan solat sunat Ba’diah Isyak, maka Bilal memulakan Solat Tarawih dengan menyeru:

سُبْحَانَ الْمَلِكِ الْمَعْبُوْدِ

Maha Suci Tuhan Pemiliki (alam) yang disembah (dipatuhi),
 .
2.  Bilal dan jamaah sama-sama membaca:
.
.
3.  Bilal menyeru dengan lafaz bagi permulaan mendirikan solat sunat Tarawih;
.
.
4.  Imam dan jamaah sama-sama mendirikan 2 rakaat pertama solat sunat Tarawih;
Bacaan selepas Surah Al-Fatihah:
Raka’at pertama: Surah At Takaatsur
Raka’at kedua: Surah Al Ashry
.
5. Setelah memberi salam pada akhir rakaat ke-2; Bilal dan jamaah bersama-sama mengucapkan zikir dberikut:
.
.
6.  Imam dan jamaah bersama-sama mendirikan solat sunat Tarawih untuk rakaat ke 3 dan 4;
Bacaan selepas Surah Al-Fatihah:
Raka’at ketiga: Surah Al Humazah
Raka’at keempat: Surah  Al Fiil
.
7.  Setelah memberi salam pada akhir rakaat ke-4; Bilal dan jama’ah membaca Tasbih dan Selawat:
.
.
8.  Diikuti dengan Imam membaca doa berikut:
.
.
9.  Sebelum mendirikan 4 rakaat lagi, bilal dan jamaah membaca kalimat:
.
.
10. Imam dan jamaah sama-sama meneruskan Solat Sunat Tarawih rakaat yang ke 5 dan 6;
Bacaan selepas Surah Al-Fatihah:
Raka’at kelima: Surah Al Quraisy
Raka’at keenam: Surah  Al Ma’uun
.
.
11. Setelah memberi salam pada akhir rakaat ke-6; Bilal dan jamaah bersama-sama mengucapkan zikir dberikut:
.
.
12.  Imam dan jamaah bersama-sama meneruskan solat sunat Tarawih untuk rakaat ke 7 dan 8;
Bacaan selepas Surah Al-Fatihah:
Raka’at ketujuh: Surah Al Kautsar
Raka’at kelapan: Surah  Al Kaafiruun
.
.
13.  Setelah memberi salam pada akhir rakaat ke-8 (akhir); Bilal dan jama’ah membaca Tasbih dan Selawat:
.
.
14.  Apabila selesai mendirikan 8 raka’at Solat Tarawih, membaca doa berikut;
.

Doa Solat Tarawih

.

اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلَّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ اَفْضَلَ صَلَوَاتِكَ الَّتِىْ صَلَّيْتَ عَلَيْهِ، يَا ذَاالْجَلاَلِ وَاْلإِكْرَامِ، يَاأَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ. وَرَضِىَ اللهُ تَعَالَى عَنْ أَصْحَابِ رَسُوْلِ اللهِ أَجْمَعِيْنَ، وَرَضِىَ عَنَّا وَوَالِدِيْنَا جَمِيْعِ الْمُسْلِمِيْنَ.                                                                           

Ya Allah! Rahmatilah dan sejahterakanlah ke atas penghulu kami Muhammad dan ke atas keluarga penghulu kami Muhammad SAW dengan selawat terafdal di mana Dikau berselawat ke atasnya dengan selawat itu; Wahai yang mempunyai Kemuliaan dan Kemurahan, wahai yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang!  Dan keredhaan Allah kepada kesemua sahabatnya dan telah redha kepada kami, kedua ibu bapa kami dan keselurahan orang-orang yang beriman.

.

 اَللَّهُمَّ اجْعَلْنَا بِاْلإِيْمَانِ كَامِلِيْنَ، وَلِفَرَائِضِكَ مُؤَدِّيْنَ، وَلِلصَّلاَةِ حَافِظِيْنِ، وَلِلزَّكاَةِ فَاعِلِيْنَ، وَلِمَا عِنْدَكَ طَالِبِيْنَ، وَلِعَفْوِكَ رَاجِيْنَ، وَبِالْهُدَى مُتَمَسِّكِيْنَ، وَعَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضِيْنَ، وَفِى الدُّنْيَا زَاهِدِيْنَ، وَفِى اْلآخِرَةِ رَاغِبِيْنَ، وَبِالْقَضَاءِ رَاضِيْنَ، وَبِالنُّعَمَاءِ شَاكِرِيْنَ، وَعَلَى الْبَلاَيَا صَابِرِيْنَ، وَتَحْتَ لِوَاءِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ سَائِرِيْنَ، وَإِلَى الْحَوْضِ وَارِدِيْنَ، وَفِى الْجَنَّةِ دَاخِلِيْنَ، وَعَلَى سَرِيْرَةِ الْكَرَامَةِ قَاعِدِيْنَ، وَبِحُوْرٍعَيْنٍ مُتَزَوِّجِيْنَ، وَمِنْ سُنْدُسٍ وَاسْتَبْرَقٍ وَدِيْبَاجٍ مُتَلَبِّسِيْنَ، وَمِنْ طَعَامِ الْجَنَّةِ آكِلِيْنَ، وَمِنْ لَبَنٍ وَعَسَلٍ مُصَفِّيْنَ شَارِبِيْنَ، بِأَكْوَابٍ وَأَبَارِيْقَ وَكَأْسٍ مِنْ مَعِيْنٍ، مَعَ الَّذِيْنَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّيْنَ وَالصِّيْقِيْنَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِيْنَ. وَحَسُنَ اُولَئِكَ رَفِيْقًا ذَلِكَ الْفَضْلُ مِنَ الله وَكَفَى بِاالله عَلِيْمًا، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ.                                      

Ya Allah! Jadikanlah kami golongan yang imannya sempurna, dapat menunaikan segala kewajipan agama, menjaga solat, menunaikan zakat, menuntut dan mencari segala kebaikan di sisi-Mu, mengharapkan keampunan-Mu, sentiasa berpegang teguh dengan petunjuk-petunjuk-Mu, terhindar dari segala penyelewangan, mencintai keduniaan dikurangkan, terpelihara di akhirat, meredhai ketentuan qadak dan tabah menerima ujian, mensyukuri segala nikmat-Mu dan semoga di akhirat nanti kami dimasukkan sebaris di bawah naungan panji-panji jujungan kami Nabi Muhammad SAW, dapat melalui telaga yang sejuk, dimasukkan ke dalam syurga, terhindar dari api neraka dan duduk  di atas Tahta Kehormatan di dampingi  bidadari syurga dengan memakai pakaian kebesaran dari sutera yang berwarna-warni, menikmati santapan syurga yang lazat, meminum susu dan madu yang suci lagi bersih di dalam gelas-gelas dan kendi yang tidak kering selamanya, bersama-sama dengan orang yang telah Dikau berikan nikmat pada mereka, daripada golongan para nabi, para siddiqin, syuhada dan orang-orang yang soleh dan baik sekali mereka menjadi teman-teman kami. Demikianlah kemurahan dan kecekapan daripada Allah yang Maha Mengetahui dan segala puji bagi Allah Tuhan Seluruh Alam!

.

اَللَّهُمَّ فَارِقِ الْفُرْقَانَ وَمُنْزِلِ الْقُرْآنَ بِالْحِكْمَةِ وَالْبَيَانِ [بَارِكِ اَللَّهُمَّ لَنَا فِىْ شَهْرِ رَمَضَانِ (×3)] وَاعْدَهُ اَللَّهُمَّ عَلَيْنَا سِنِيْنًا بَعْدَ سِنِيْنَ. وَأَعْوَامًا بَعْدَ أَعْوَامٍ عَلَى مَا تُحِيُّهُ وَتَرْضَاهُ يَاأَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ.      

Ya Allah! Yang membezakan batil dan hak, yang menurunkan Al-Quran dengan hikmah serta penjelasan, [berkatilah kami ya Allah di dalam bulan Ramadan ini - (3x)] Kurniakanlah kepada kami ya Allah (Ramadan ini dan Rahmat-Nya), tahun demi tahun atas apa yang Dikau kasihi dan redhai; Wahai yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang!

.

 اَللَّهُمَّ إِنَّكَ فِىْ هَذَهِ اللَّيْلَةِ وَكُلُّ لَيْلَةٍ مِنْ لَيَالِىْ شَهْرِ رَمَضَانِ، عُتَقَاءُ مِنَ النَّارِ، فَاجْعَلْنَا اَللَّهُمَّ وَوَالِدِيْنَا وَأَوْلاَدِنَا وَأَزْوَاجِنَا وَمَشَآيِخِنَا وَمُعَلِّمِيْنَآ وَأَقَارِبِنَا وَأَصْحَابِنَا وَالْحَاضِرِيْنَ وَوَالِدِيْهِمْ مِنْ عُتِقَائِكَ مِنَ النَّارِ. [اَللَّهُمَّ أَجِرْنَا مِنَ النَّارِ سَآلِمِيْنَ (×3)] وَأَدْخِلْنَا وَإِيَّاهُمُ الْجَنَّةَ آمِنِيْنَ. [اَللَّهُمَّ إِنَّكَ عَفْوٌ كَرِيْمٌ تُحِبُّ الْعَفْوَ فَاعْفُ عَنَّا. (×3)]    

Ya Allah! Sesungguhnya Dikau pada malam ini dan pada setiap malam bulan Ramadan membebaskan ahli-ahli neraka. Maka jadikanlah kami Ya Allah, kedua ibu bapa kami, anak-anak kami, isteri-isteri kami, orang-orang tua kami, guru-guru kami, kaum kerabat kami, sahabat-sahabat kami, orang-orang yang masih hidup dan bapa-bapa kami dari kalangan mereka yang Dikau bebaskan dari neraka. [Ya Allah! Selamatkanlah kami dari api neraka dengan kesejahteraan - (3x)]. Masukkanlah kami dan mereka ke dalam syurga sebagai orang-orang yang sejahtera. [Ya Allah! Sesungguhnya Dikau Maha Pengampun lagi Maha Pemurah, Dikau amat suka mengampunkan, maka ampunilah kami! - (3x)].

وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ، وَالحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ العَالَمِيْنَ.                                           

Rahmatilah dan sejahterakanlah ke atas semulia-mulia makhluk, penghulu kami Muhammad SAW, ahli keluarganya dan para sahabat Baginda kesemuanya. Segala puji bagi Allah, Tuhan pentadbir seluruh alam!

.
.
.

Solat Sunat Witir

.
Setelah selesai Solat Tarawih, teruslah dirikan solat sunat Witir. Bilal menyeru:

صَلاَةُ الْوِتْرِ اَثَابَكُمُ اللهُ.

Lakukanlah solat Witir, mudah-mudahan Allah memberi pahala kepada kamu!
.
.

Cara Melaksanakannya

      .
1.  Lafaz niatnya pada setiap dua rakaat pertama:
.
.
2.  Bacaan selepas Fatihah:
Raka’at pertama: Surah Al-A’laa
Raka’at kedua: Surah  Al-Kafiruun
.
.
3.   Sesudah salam, Bilal membacakan selawat;
.
.
4.   Jemaah terus berdiri untuk mengerjakan satu lagi raka’at Witir. Lafaz niat pada satu rakaat terakhir:
.
.
5.   Selepas bacaan al-Fatihah, pada raka’at terakhir, dibaca pula surah;
Al-Ikhlas,
Al-Falaq dan
An-Naas.
.
.
6.   Bemula malam 16 Ramadhan, disunatkan membaca  Doa Qunut sebelum melakukan sujud petama.
.
.
7.   Selesai mengerjakan Solat Witir disunatkan mengucapkan:
.
.
8.   Boleh dibaca doa-doa berikut:
.
.

والسلام