Panduan QUNUT NAZILAH Menurut sunnah Nabi.



1. Dalil Pensyariatan QUNUT NAZILAH

Daripada Anas bin Malik RA:

أَنَّ رِعْلاً وَذَكْوَانَ وَعُصَيَّةَ وَبَنِي لَحْيَانَ اسْتَمَدُّوا رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى عَدُوٍّ فَأَمَدَّهُمْ بِسَبْعِينَ مِنَ الْأَنْصَارِ كُنَّا نُسَمِّيهِمُ الْقُرَّاءَ فِي زَمَانِهِمْ كَانُوا يَحْتَطِبُونَ بِالنَّهَارِ وَيُصَلُّونَ بِاللَّيْلِ حَتَّى كَانُوا بِبِئْرِ مَعُونَةَ قَتَلُوهُمْ وَغَدَرُوا بِهِمْ فَبَلَغَ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَنَتَ شَهْرًا يَدْعُو فِي الصُّبْحِ عَلَى أَحْيَاءٍ مِنْ أَحْيَاءِ الْعَرَبِ عَلَى رِعْلٍ وَذَكْوَانَ وَعُصَيَّةَ وَبَنِي لَحْيَانَ

Mafhumnya: “Bahawa Bani Ri’lin, Zakwan, Usaiyah dan Bani Lahyan pernah meminta pertolongan dari Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam untuk menghadapi musuh mereka. Maka baginda menghantar bantuan seramai 70 orang sahabat dari golongan Ansar. Kami menamakan mereka sebagai al-Qurra, mereka dahulunya mengedarkan makanan untuk orang-orang yang memerlukan pada siang hari dan banyak menunaikan solat pada malam hari. Sehinggalah mereka sampai di Bi’ri Ma’unah, tiba-tiba mereka di bunuh dan dikhanati oleh kabilah-kabilah berkenaan. Apabila berita itu sampai kepada Nabi shallallahu 'alaihi wasallam, baginda membaca qunut (Nazilah) selama sebulan dan berdoa dalam solat Subuh untuk dikenakan balasan ke atas jenayah dan pengkhianatan Bani Ri’lin, Zakwan, ‘Usayyah dan Bani Lahyan.” (HR al-Bukhari)

2. Conton Doa QUNUT NAZILAH

اَللَّهُمَّ إنَّا نَسْتَعِيْنُكَ، وَنُؤْمِنُ بِكَ، وَنَتَوَكَّلُ عَلَيْكَ، وَنُثْنِيْ عَلَيْكَ الْخَيْرَ، وَلَا نَكْفُرُكَ، اللهُمَّ إيَّاكَ نَعْبُدُ، وَلَكَ نُصَلِّيْ وَنَسْجُدُ، وَإِلَيْكَ نَسْعَى وَنَحْفِدُ، نَرْجُوْ رَحْمَتَكَ، وَنَخْشَى عَذَابَكَ، إنَّ عَذَابَكَ الجِدَّ بِالْكُفَّارِ مُلْحَقٌ،

اَللَّهُمَّ عَذِّبِ الْكَفَرَةَ وَأَهْلَ الْكِتَابِ الَّذِيْنَ يَصُدُّوْنَ عَنْ سَبِيْلِكَ،اَللَّهُمَّ أَعِزَّ الإسْلَامَ وَالْمُسلمين، وَأَذِلَّ الشِّرْكَ وَالْمُشْرِكِيْنَ، وَدَمِّرْ أَعْدَاءَكَ أَعْدَاءَ الدِّيْن, اَللَّهُمَّ أَهْلِكِ الْكَفَرَةَ وَالطُّغَاةَ وَالظَّالِمِيْنَ يَا رَبَّ اْلعَالَمِيْن، اَللَّهُمَّ اِنَّنَا نَجْعَلُكَ فى نُحُورِ أَعْدَاءِنَا و نَعُوذُ بِكَ مِنْ شُرُورِهِمْ, اَللَّهُمَّ بَدِّدْ شَمْلَهُمْ وَ فَرِّقْ جَمْعَهُمْ وَشَتِّتْ كَلِمَتَهُمْ وَزَلْزِلْ أَقْدَامَهُمْ يَا قَهَّار, يَا جَبَّار, يَا مُنْتَقِم, يَا الله, يَا الله, يَا الله.

اللهُمَّ يَا مُنْزِلَ الْكِتَابِ، وَيَا مُجْرِيَ السَّحَابِ، وَيَا هَازِمَ الْأَحْزَابِ، اِهْزِمْهُمْ وَاْنصُرْنَا عَلَيْهِمْ.

اَللَّهُمَّ أَنْجِ الْمُسْلِمِيْنَ فِيْ فِلِسْطِيْن، اَللَّهُمَّ أَنْجِ الْمُسْلِمِيْن فِيْ كُلِّ مَكَان, اَللَّهُمَّ أَنْجِ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ, اَللَّهُمَّ اشْدُدْ وَطْأَتَكَ عَلَى اليَهُودَ الغَاصِبِيْنَ المُحْتَلِّيْنَ، اَللَّهُمَّ اجْعَلْهَا عَلَيْهِمْ سِنِينَ كَسِنِي يُوسُفَ، اَللَّهُمَّ أهْلِكْ الصِّهْيُوْنِيَّةَ وَمَنْ وَالَاهُمْ, اَللَّهُمَّ أهْلِكْ الصِّهْيُوْنِيَّةَ وَمَنْ وَالَاهُمْ، اَللَّهُمَّ أهْلِكْ الصِّهْيُوْنِيَّةَ وَمَنْ وَالَاهُمْ.

اَللَّهُمَّ انْصُرْ إِخْوَانَنَا الْمُجَاهِدِيْنَ فِيْ سَبِيْلِكْ، والْمُضْطَهَدِيْنَ فِيْ دِيْنِهِمْ فِيْ كُلِّ مَكَان، اَللَّهُمَّ انْصُرْ إخْوَانَنَا فِيْ فِلِسْطِيْن وفي رُوْهِيڠيَا، اَللَّهُمَّ انْصُرْهُمْ عَلَى عَدُوِّكَ وَعَدُوِّهِمْ، اَللَّهُمَّ اجْمَعْ كَلِمَتَهُمْ، وَوَحِّدْ صُفُوْفَهُمْ، يَا رَبَّ الْعَالَمِيْنَ, رَبَّنَا ظَلَمْنَا أَنفُسَنَا وَإِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنْ الْخَاسِرِينَ.

MAKSUDNYA:
“Ya Allah sesungguhnya kami memohon pertolongan dariMU dan kami beriman denganMu, dan kami bertawakkal kepada Mu, dan kami memuja Mu dengan kebaikan dan kami tidak mengkufuriMU, Ya Allah hanya engkau yang kami sembah dan kepada Mu kami menunaikan solat dan bersujud, kepadaMu kami menuju, dan kami menyegerakan langkah, kami mengharapkan rahmatMu dan kami takutkan azabMu, sesungguhnya azabMu sangat pedih akan dikenakan kepada orang-orang yang kafir, Ya Allah azablah orang-orag kafir dan Ahli kitab yang menghalangi jalanMU.

Ya Allah muliakanlah Islam dan kaum muslimin, dan hinakanlah kesyirikan dan kaum musyrik, Ya Allah hancurkan musuh-musuhMu yang merupakan musuh-musuh agamaMu (Islam), Ya Allah binasakanlah kekufuran, toghut dan orang-orang yang zalim, Wahai tuhan sekelian alam.

Ya Allah kami jadikan Engkau dihadapan musuh-musuh kami dan kami berlindung denganMu dari kejahatan-kejahatan mereka. Ya Allah cerai-beraikan kekuatan mereka, pecah-belahkan kesatuan mereka, selerakkanlah kalimah mereka, dan goncangkan kedudukan mereka, Wahai Tuhan Yang Maha Gagah, wahai Tuhan Yang Maha Keras, wahai Tuhan Yang Maha Membalas, Ya Allah, Ya Allah, Ya Allah.

Ya Allah, wahai Tuhan, yang menurunkan al-Kitab, wahai Tuhan yang menggerakkan awan, wahai Tuhan yang mengalahkan tentera al-Ahzab, kalahkanlah mereka (orang-orang kuffar) dan bantulah kami menghadapi mereka.

Ya Allah, selamatkanlah kaum muslimin di Palestin dan Rohingya, Ya Allah selamatkanlah kaum muslimin di semua tempat, Ya Allah selamatkanlah kaum-kaum yang lemah dari kalangan orang-orang yang beriman, Ya Allah keraskan balasanMu ke atas orang-orang Yahudi Perampas dan Penjajah, Ya Allah kenakan ke atas mereka tahun-tahun keperitan seperti tahun-tahun keperitan pada zaman Nabi Yusuf. Ya Allah hancurkan Yahudi Zionis dan penyokong-penyokongnya, Ya Allah hancurkan Yahudi Zionis dan penyokong-penyokongnya, Ya Allah hancurkan Yahudi Zionis dan penyokong-penyokongnya.

Ya Allah bantulah saudara-saudara kami para pejuang di jalanMu, yang ditindas kerana agama yang mereka anuti di semua tempat. Ya Allah bantulah saudara-saudara kami di Palestin dan di Rohingya, Ya Allah bantulah mereka, Ya Allah bantulah mereka berdepan dengan musuhMu dan musuh mereka, Ya Allah satukanlah kalimah mereka, dan saf-saf mereka, wahai Tuhan sekelian alam, Wahai Tuhan kami sesungguhnya kami telah menzalimi diri kami sendiri, jika Engkau tidak mengampunkan kami dan mengasihani kami, sudah pasti kami akan tergolong dari kalangan orang-orang yang rugi."

3. Panduan QUNUT NAZILAH

1. Boleh melakukan Qunut Nazilah dalam semua solat Fardhu seperti yang telah thabit di dalam hadis Sahih al-Bukhari. Qunut Nazilah dalam solat ‘Asar pula thabit dari hadis riwayat Ahmad dan Abu Daud dengan sanad yang Jayyid.

2. Kebanyakan Qunut Nazilah yang baginda lakukan adalah dalam solat Subuh, kemudian Maghrib, kemudian ‘Isyak, kemudian Zohor, kemudian ‘Asar. Kata Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah: “Disyariatkan Qunut ketika ditimpa bencana, mendoakan kebaikan untuk umat Islam dan balasan ke atas orang-orang kafir, dalam solat Subuh dan solat-solat Fardhu yang lain. Demikianlah seperti yang dilakukan oleh ‘Omar bin al-Khattab yang melakukan Qunut Nazilah ketika berlaku bencana iaitulah ketika memerangi Nasara dengan doanya: “Ya Allah kenakanlah laknatMu ke atas orang-orang kufur dari kalangan Ahli Kitab.” (Majmu’ al-Fatawa: 22/270)

3. Qunut Nazilah dilakukan dalam rakaat yang terakhir, selepas Ruku’.

4. Digalakkan supaya tidak memanjangkan Qunut Nazilah. Berdasarkan hadis Anas ketika beliau ditanya: “Apakah baginda shallallahu 'alaihi wasallam melakukan Qunut Nazilah dalam solat Subuh?” beliau menjawab: “Ya, selepas rukuk dengan ringkas.” (HR Muslim)

5. Qunut Nazilah dilakukan ketika berlaku bencana dan ditinggalkan setelah bencana hilang. Berdasarkan hadis dari Abu Hurairah RA di dalam Sahih Muslim. Al-Imam Ibn al-Qayyim berkata:“Hanyasanya baginda berqunut ketika berlaku musibah untuk berdoa meminta kebaikan kepada kaum muslimin yang ditimpa musibah, dan memohon dikenakan balasan ke atas kaum yang zalim. Kemudian baginda meninggalkannya apabila mereka yang baginda doakan telah pulang dan bebas dari tawanan, mereka yang baginda mohon dikenakan balasan pula memeluk Islam dan datang kepada Nabi shalallahu 'alaihi wasallam dalam keadaan bertaubat. Dan qunut yang baginda baca disebabkan ada perkara yang mendatang, apabila perkara itu tiada lagi baginda meninggalkan bacaan qunut.”(Ibn al-Qayyim dalam Zaad al-Ma’ad: 1/272)

6. Tidak terdapat sighah khusus untuk qunut nazilah. Sighah yang dilampirkan adalah sebagai cadangan dan panduan sahaja.

7. Sunat di”Jahar”kan bacaan qunut berdasarkan hadis riwayat al-Bukhari di dalam Sahihnya. Sunat juga dijaharkan dalam semua solat, termasuk solat yang Sirr. (al-Nawawi di dalam al-Majmu’:3/482)

8. Sunat makmum mengaminkan doa qunut nazilah oleh Imam berdasarkan hadis dari Ibn ‘Abbas RA yang berkata: “…baginda memohon dikenakan balasan ke atas beberapa perkampungan dari Bani Sulaim, ke atas Ri’lin, Zakwan dan ‘Usaiyah, dan doa baginda diaminkan oleh sahabat yang berada di belakang baginda.” (HR Ahmad dan Abu Daud dengan Sanad yang Jayyid)

9. Sunat mengangkat tangan ketika berqunut nazilah, berdasarkan hadis dari Anas RA yang berkata:

مَا رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَجَدَ عَلَى شَيْءٍ قَطُّ وَجْدَهُ عَلَيْهِمْ ـ يعني القرَّاء ـ فَلَقَدْ رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي صَلَاةِ الْغَدَاةِ رَفَعَ يَدَيْهِ فَدَعَا عَلَيْهِمْ

Mafhumnya: “Saya tidak pernah melihat Rasulullah sedih terhadap sesuatu berbanding kesedihan baginda ke atas al-Qurra. Sesungguhnya daku melihat Rasulullah shalĺallahu 'alaihi wasallam di dalam solat Subuh mengangkat dua tangan baginda meminta dikenakan balasan ke atas golongan yang kianat.” (HR Ahmad dengan Sanad yang Sahih)

Al-Nawawi berkata: “Diriwayatkan hadis ini oleh al-Baihaqi dengan sanad baginya Sahih atau Hasan” (al-Majmu’: 3/479)

Daripada Abi Rafi’ katanya: “Daku pernah solat bersama dengan ‘Omar bin al-Khattab RA, beliau pernah berqunut selepas dari rukuk, beliau mengangkat tangan dan menjaharkan doa.”(Dikeluarkan oleh al-Baihaqi dan katanya: Riwayat ini dari Omar adalah Sahih.” (Sunan al-Baihaqi: 2/212)

10. Tidak dianjurkan menyapu muka selepas qunut nazilah.

11. Makmum hendaklah mengikut imam. Jika imam berqunut nazilah maka mereka berqunut jika imam tidak berqunut, maka mereka tidak perlu membaca qunut nazilah.

Wallahu a’lam.

Panduan Keluarga: Kaedah hentikan tangisan bayi

Menangis secara berterusan adalah masalah bayi baru lahir atau berusia kurang dari setahun yang biasa dihadapi ibu bapa atau penjaga.

Menangis adalah satu cara bayi berhubung untuk menunjukkan mereka mempunyai masalah atau tidak selesa.

Menurut Konsultan ­Tangisan Bayi, Uswatun ­Hasanah Mohd Habib, bayi menangis disebabkan beberapa alasan antaranya kehendak rutin seperti lapar, mengantuk, mahu sendawa, tidak selesa atau kembung perut.

“Selain itu, bayi menangis juga disebabkan tidak sihat atau berada dalam kesakitan. Bukan itu saja, lazimnya semua bayi akan menangis apabila emosi terganggu.

“Gangguan emosi dalam kalangan dewasa berlaku disebabkan tekanan berbanding bayi yang berpunca daripada perasaan cemas atau berasa rimas.

“Biasanya ibu bapa atau penjaga akan cuba melakukan pelbagai cara untuk mententeramkan bayi bagi mengenal pasti sebab si kecil menangis,” kata­nya.

Tambahnya, ada kala­nya bayi berasa rimas selepas perubahan dialami iaitu ­daripada alam rahim ke dunia baru. Justeru, pelbagai bunyi suara yang ­
didengari akan membuatkan dirinya berasa lemas atau rimas.

Kehilangan sensasi ketika bayi di dalam rahim juga membuatkannya berasa tidak selesa. Terdapat lima ­jenis bunyi tangisan rutin bayi yang boleh dikenal ­pasti bagi mengetahui masalah dialami bayi. Antaranya:

1. Lapar - ‘neh’
2. Mengantuk - ‘owh’
3. Tidak selesa (termasuk emosi terganggu) - ‘heh’
4. Kembung - ‘eairh’
5. Mahu sendawa - ‘eh’


Teknik 5S

“Disebabkan itu, teknik ‘rawatan dakapan’ yang dikenali sebagai colic-calm (penawar sawan ta­ngis) atau suis tutup ta­ngisan bayi diperkenalkan sejak 12 tahun lalu.

“Ia adalah kombinasi lima teknik yang digelar 5S. ­Semua teknik ini di­ilhamkan daripada sensasi di dalam rahim yang menjadi sebab fetus (janin) kekal bertenang sepanjang sembilan bulan di dalam kandungan ibu,” katanya.

Kelima-lima elemen teknik berkenaan bukanlah perkara baru. Hampir semua ibu tahu mengenai teknik itu, namun tidak mengetahui cara yang tepat untuk melaksanaka­nnya mengikut turutan yang betul.

Ini biasa berlaku terutama kepada bayi yang mempunyai masalah kembung atau sensitif. Teknik tepat dan mengikut turutan yang betul dapat membantu menenangkan bayi dalam tempoh beberapa minit saja.

Lakukan kelima-lima teknik berkenaan mengikut turutan dan apabila bayi sudah bertenang atau tidur, letakkan seperti biasa di tempat tidur.

Sila ambil perhatian, ­apabila bayi menangis berterusan, ini adalah satu ­petanda penyakit yang teruk. Sekiranya bayi masih menangis berterusan meskipun semua cara sudah diambil untuk memujuk atau ada petanda selain disebutkan di atas, jangan ragu terus mendapatkan rawatan di hospital.

Lima teknik berkenaan sesuai dilakukan kepada bayi di bawah usia enam bulan. Antara tekniknya ­adalah:

1. Bedung (swaddle)

Bedung adalah salah satu teknik meniru posisi bayi dan keterbatasan ruang di dalam rahim ibu. Ia akan membuatkan bayi berasa seperti sentiasa dipeluk. ­Bedung saja tidak mampu mententeramkan bayi yang sedang mena­ngis, tetapi ­teknik ini diperlukan kerana dapat mengelakkan tangan dan kaki terus bergerak tanpa kawalan.

Sebarang cara membedung bayi boleh digunakan selagi ia dibalut dengan ketat di bahagian abdomen bagi mengelakkan tangan bayi ter­keluar. Elakkan bedung yang ketat di bahagian kaki dan pinggang agar bayi tidak berasa sakit selain ­memudahkan si kecil membengkok atau meng­gerakkan kaki.

2. Posisi mengiring atau ­meniarap (side/stomach)

Ia boleh dilakukan de­ngan memegang bayi dalam posisi mengiring atau meniarap dengan keseluruhan perut dan abdomen di atas lengan kita.

Teknik ini meniru posisi bayi semasa di dalam rahim yang sentiasa dalam kedudukan sisi atau terapung dengan bahagian depan badan mengadap ke dinding rahim (3D) dan bukannya baring telentang seperti kebiasaan kita meletak bayi.

3. Bunyi ‘sssh’ (Ssshing sound)

Buat bunyi ‘sssh’ di telinga bayi atau memasang sebarang bunyian yang dapat menenangkan si kecil. Ini kerana bayi sangat gemarkan bunyian. Ramai pakar dan banyak kajian membuktikan rahim adalah tempat yang sangat bising dengan kekuatan bunyi mencecah hingga 90 desibel iaitu lebih kuat daripada bunyi pembersih vakum.

Bunyi ini datang daripada pelbagai sumber ­antaranya bunyi aliran deras darah ibu ke setiap salur, buka dan tutup injap jantung, proses pencernaan dalam usus serta bunyian dari dunia luar yang dibuktikan hampir tidak ditapis sebelum menerobos masuk ke dalam rahim.

Namun, ia langsung tidak mengganggu janin kerana bunyian akhir yang sampai ke pendengarannya dikurangkan. Ini kerana gegendang telinga janin masih tebal dengan teli­nganya diselaputi verniks dan ruang tengahnya pula dipenuhi dengan air ketuban.

Justeru, kehilangan unsur bunyian itu meresahkan bayi dan kita dapat membantu bayi bertenang malah tidur lebih lena jika dipasang bunyi-bunyian dengan syarat irama yang dipasang cukup kuat. Ia bagi memastikan bunyian akhir yang sampai ke pendengaran bayi menyamai kekuatan bunyi yang biasa didengari semasa di dalam rahim.

Ibu bapa boleh menggunakan pelbagai sumber bunyian antaranya membeli cakera padat yang mendapat sentuhan teknik jurutera bunyi atau boleh memasang radio dan televisyen.

Semua sumber ini boleh dipasang pada jarak empat hingga enam kaki daripada bayi. Selain itu, ibu bapa atau penjaga juga boleh membuat bunyian ‘sssh’ di telinga bayi.

Bunyi dipasang lebih kuat di puncak tangisan bayi dan merendahkan ­kekuatannya apabila bayi bertenang. Mungkin ibu bapa sedar kebanyakan bayi tidur lebih lena di siang hari walau berhampiran sumber bunyi aktiviti ­harian di dalam rumah. Ia juga menjadi sebab bayi lebih mudah dan kerap terjaga di malam hari terutama apabila suasana sunyi.

4. Hayunan (swing)

Semasa di dalam rahim, hampir setiap masa bayi berasa seperti dihayun apabila ibu bergerak. Bayi memang suka dihayun.

Ramai daripada kita sedar janin lebih kerap menendang pada waktu malam ketika ibu tidur. Apabila bayi masih mena­ngis ­selepas melakukan tiga teknik di atas, cuba hayun bayi dengan pantas dan kerap.

Namun, bayi harus dipegang erat. Kepantasan hayunan bayi boleh dikurangkan ketika si kecil sudah bertenang. Caranya pegang bahagian dagu bayi dan goyangkan kepala. Pada masa sama lakukan hayunan badan sambil membunyikan ‘sssh’.

5. Menghisap (sucking)

Memberi bayi sesuatu untuk dihisap seperti puting, payudara atau jari bersih akan mengurangkan tangisan bayi. Bayi gemar menghisap dan kadang kala ada ibu bapa yang berpeluang melihat imbasan imej janin di dalam rahim sedang menghisap jari.

Masalahnya, janin mampu mengekalkan jarinya di dalam mulut untuk tujuan menghisap kerana kedudukan dan keterbatasan ruang rahim.

Namun, bayi tidak boleh membuat perkara yang sama selepas dilahirkan kerana kemampuan ototnya dan kemahiran menghisap jari yang hanya muncul selepas berusia empat bulan ke atas. Justeru, bayi perlu dibantu mendapatkan elemen menghisap untuk mengekalkan ketenangannya.

Kesan membiarkan bayi menangis

Ujar Uswatun Hasanah, satu fakta penting yang harus di ketahui oleh semua orang ialah tangisan berlebihan boleh memudaratkan bayi. Sains memberitahu kita bahawa bayi akan berasa panik dan resah apabila dibiarkan mena­ngis tanpa diberi perhatian.

Bukan itu saja, ia juga boleh memudaratkan bayi serta memberi impak negatif terhadap otak si kecil. Fakta di bawah adalah penerangannya mengenai perkara ini:

Ketidakstabilan hormon dan bahan kimia di dalam otak

Kajian mendapati, bayi yang sering dibiarkan bersendirian dalam suasana tertekan mempunyai tahap lambakan hormon ­kortisol (hormon yang dikaitkan ­tekanan) yang abnormal.

Dr Allan Schore dari Pusat Pengajian Perubatan UCLA menjelaskan, lambakan hormon ini memusnahkan hubungan antara saraf di bahagian penting otak bayi yang sedang berkembang.

Fakta kemusnahan hubungan antara saraf atau dipanggil neurotransmitter ini juga dijelaskan sepasukan pengkaji di Universiti Yale dan Pusat Pengajian Perubatan Harvard.

Mereka mendapati ­tahap kemusnahan di dalam otak bayi yang sering dibiarkan menangis bersendirian menyamai kemusnahan otak orang dewasa yang ­mengalami penyakit ­kemurungan.

Kajian lanjutan berkaitan impak negatif tangisan terhadap otak menunjukkan bayi mengalami potensi peningkatan 10 kali ganda menjadi kanak-­kanak ­hiperaktif dan kekurangan tumpuan (ADHD) yang akan alami masalah pembelajaran di sekolah dan mempunyai kemahiran sosial yang lemah.

Hal ini dapat ­dijelaskan menerusi penemuan Dr Bruce Perry dari Universiti Baylor. Kajian berkenaan mendapati bayi yang ­dibiarkan menangis untuk tempoh panjang berdepan dengan stimulasi tekanan yang kronik dan melampau di dalam otaknya. Situasi ini akan mengubah fungsi dan struktur otak bayi secara amnya.

Kemunduran perkemba­ngan intelektual, emosi dan kemahiran sosial

Pasukan Dr Rao dari Institut Kesihatan Nasional ­Amerika Syarikat membuktikan bayi yang mengalami episod tangisan berpanjangan (tetapi bukan disebabkan kolik) pada tiga bulan pertama mempunyai tahap IQ rendah iaitu purata sembilan mata kurang ­menjelang usia lima tahun berbanding kanak-kanak lain.

Kanak-kanak ini juga menunjukkan kelembapan perkemba­ngan fungsi motor badan. Pengkaji di Universiti Penn­sylvania dan Arizona pula mendapati bayi yang menangis secara berlebihan di awal usianya mempamerkan kesukaran mengawal emosi seawal usia 10 bulan serta menjadi sangat cerewet walaupun cuba ditenangkan.

Ini kerana sistem badan dan otak bayi sudah terbiasa berada di dalam fasa sistem adrenalin terlebih aktif hasil keresahan dan panik berpanjangan kerana tangisan mereka diabaikan.

INFO

Sebab bayi menangis:
• Lapar dan dahaga
• Mengantuk atau letih
• Kesejukan atau basah
• Minta didukung
• Perlu ditukarkan lampin
• Berada di dalam kesakitan atau tidak selesa

Panduan Menukar Cat/Warna Kenderaan - JPJ

Hari raya semakin tiba. Ada yang mahukan kenderaan mereka cantik bila pulang ke kampung. Tidak kurang juga yang mahukan kereta mereka berwajah baru lantas mengambil keputusan untuk menukar cat. Tapi tahukah anda prosedur menukar car mengikut peraturan JPJ?

JPJ melalui laman rasmi Facebook mereka telah berkongsi panduan untuk permohonan menukarkan cat atau warna kenderaan anda:

PANDUAN TUKAR CAT/WARNA KENDERAAN.

Mungkin ada dikalangan anda masih tidak tahu prosedur menukar warna kenderaan. Di sini admin kongsikan bagaimana cara untuk berurusan di JPJ.

1. Cat dahulu kenderaan.
2. Apabila siap cat, hadir ke Pejabat JPJ tapi pastikan jangan melebihi dari 2 warna, jika lebih dari satu warna, tidak lulus nanti.
3. Isi Borang JPJ K8 (pindaan butir-butir kenderaan) dan serah pada Pegawai bertugas
4. Pegawai bertugas akan melihat warna kenderaan.
5. Sekiranya lulus, Pegawai bertugas akan batal warna asal dalam geran (JPJ K2) & kemaskini dalam sistem komputer, serta tulis warna baru beserta cop lulus JPJ.

Tiada bayaran dikenakan.



Panduan Peperiksaan: Soalan Percubaan UPSR 2013 Semua Negeri

Peperiksaan UPSR semakin hampir. Semua sekolah sibuk dengan persiapan untuk menghadapi peperiksaan UPSR yang cuma tinggal dua tahun sahaja pelaksanaannya.

Berikut adalah soalan-soalan percubaan tahun lepas (2013) dari seluruh negeri untuk persiapan guru kepada murid-murid tahun 6 di sekolah hasil pengumpulan Cikgu Norfanil.com

Semoga bermanfaat, dan maaf atas kekurangan skema yang tidak ada dalam senarai.. Mohon bersabar ye.. Selamat mendownload.

Soalan Percubaan UPSR 2013 JOHOR 
Soalan Percubaan UPSR 2013 PERLIS 
Soalan Percubaan UPSR 2013 Pulau Pinang
Soalan Percubaan UPSR 2013 PERAK 
Soalan Percubaan UPSR 2013 PAHANG 
Soalan Percubaan UPSR 2013 TERENGGANU 
Soalan Percubaan UPSR 2013 KELANTAN 
Soalan Percubaan UPSR 2013 NEGERI SEMBILAN
Soalan Percubaan UPSR 2013 SJKC *NEW